עיצוב תאורה נכון בפינות אוכל
אי במטבח הכולל ישיבה. בבית אין כלל פינת אוכל
עיצוב פנים ותאורה שרי בר-נע גבעון. צלם דרור קאליש, העמדה לצילום לינוי לנדאו
פוסט זה נולד מתוך סיעור מוחות של חברות בלוגריות לכבוד חג סוכות על מהותו של מושג האירוח הביתי וכיצד מושג זה עבר שינויים מפליגים בעשרות השנים האחרונות. שינויים המשקפים את התמורות שחלו בחברה המערבית בכלל ובחברה הישראלית בפרט. בסוף הפוסט תוכלו להגיע אל שאר הפוסטים שנכתבו על ידי חברותיי.
אירוח מטבעו משלב יציאה מאזור נוחות, ארעיות, משפחתיות, יכולות בישול, יכולות עיצוב מזון ועריכת שולחן, יכולת כלכלית וחברתית המשפיעים על התכנון באופן דרמטי.
אם נצעד כרגע במשעול הזכרון ונדמיין דירה עירונית טיפוסית במרכז הארץ בשנות ה-30 וה-40 נקבל דירת 90-100 מטר עם תקרה גבוהה המחולקת בקירות למבואת כניסה ובה מראה כמובן ומתלה מעילים, חדר סגור למטבח, לפעמים סלון הסגור בדלתות זכוכית רחבות, חדרי שינה עם דלתות זכוכית עלים וחדר רחצה אחד ללא אסלה יחד עם חדר שירותים חנוק וקטן עם כיור קטן. הדירות גם היו מאוד חשוכות עם מפתחים די קטנים.
אותן דירות היום משמשות כחלל מדהים לדירות עם חלל פתוח ומואר ומפוצלות ליותר חדרים ללא קירות.
בשנות ה-50 וה-60 החלו לבנות עבור העליה הגדולה בנייני רכבות טוריים והדירות הממוצעות קטנו ל 60-70 מטר עדיין עם מטבח סגור המחובר לעיתים למרפסת כביסה. גם הדירות הללו עוברות היום מהפך לחללים פתוחים.
הבניה המאסיבית והמהירה עבור העליה מרוסיה בתחילת שנות ה – 90 יחד עם חוק הממ"דים הביאו לשינוי מהותי בתכנון החללים בדירה. הממ"ד נדחק תחילה להיות חדר ארונות/מזווה ואח"כ הפך להיות חדר שינה לילדים והקשה מאוד על שבירת קירות ותכנון מחדש של החלל.
בנוסף אוחדו החללים הציבוריים והמטבח הפך להיות חלק מהם. לא עוד מטבח חנוק סגור בקירות אלא מטבח ששטחו כלול בשטח החלל הציבורי מה שהביא לאיחוד חללים
במקום חלל של 60-50 מטר רק לסלון ואולי פינת אוכל הפך החלל הזה לרב שימושי:
מבואת כניסה (שנעלמה למעשה וחבל),
איזור אירוח דהיינו ספה וכורסאות,
אזור אכילה – פינת אוכל
ואזור הכנת המזון, המטבח.
בהקשר של הסלון רק אוסיף שמערך הישיבה של 1-2-3 נעלם אף הוא לא רק בגלל טרנד עיצובי כזה או אחר אלא גם בגלל שבסלון של 25 מ"ר לא ניתן בכלל למקם מערך שכזה (וטוב שכך) – במקומו קיבלנו את הגרסה המודרנית של ה chaise-longue- הספה הפינתית עליה אפשר לרבוץ ולהירדם מול המסך.
בשנות ה – 60 עדיין אכלו בעולם המערבי ובוודאי האמריקאי בפינות/חדרי אוכל רשמיים עם לבוש רשמי ומעונב כאשר עקרת הבית הפרברית מכינה אוכל ביתי ומגישה אותו לשולחן. בשנות ה 70 העליזות גוברת הפופולריות של האכילה בחלל המטבח ואיתה מופיע האי/דלפק במטבח על מנת להישאר. גם עקרת הבית יוצאת סוף סוף מהמטבח תרתי משמע והאוכל המוכן כובש את המשטח.
בישראל של המאה ה 21 אנחנו מקבלים גם וגם. למטבח יש חשיבות הולכת וגוברת לא רק ברמה הפרקטית אלא גם העיצובית ולא נדיר לראות גם גברים המשלבים אירוח ובישול לחברים סביב אי שבו כיריים וכיור משני.
בציבור החרדי פינת האוכל היא מוקד הבית. הסלון נדחק לקרן זווית וחשיבותו פחותה. האירוח מתבצע סביב שולחן האוכל הסמוך לספריית ספרי הקודש והמטבח בדירות רבות נשאר כחלל סגור, ממלכתה של האישה.
בציבור הדתי-מסורתי המטבח לרוב נפתח, פינת האוכל מקבלת מקום של כבוד וגם דרישה לשולחן נפתח כמה שיותר. ללקוחותיי המסורתיים לעולם אינני מציעה לוותר על שולחן פינת האוכל.
ואילו בציבור החילוני השתנו מאוד הרגלי האירוח. אירוח סובב שולחן רשמי מצטמצם בעיקר לראש השנה ולפסח ואילו ברוב ימי השנה או שנפגשים בחוץ עם חברים או שמארחים סביב המנגל בגינה/מרפסת.
גם הרכב המשפחה המודרנית עבר שינויים מפליגים ואיתו הדרישה לגמישות ולניצול חללים מתאים יותר לכל משפחה והרכבה הייחודי.
בשנים האחרונות אני מקבלת בקשות ואף מציעה מיוזמתי ללקוחות רבים לוותר על פינת האוכל האוטונומית.
הפתרונות כפי שתראו בתמונות מגוונים. משולחן אוכל צמוד לאי, שולחן היוצא מהאי והופך לשולחן אוטונומי ועד לוויתור מוחלט על שולחן פינת אוכל.
בחירת אופי פינת האוכל נעשית עפ"י מספר קריטריונים:
גודל החלל
מספר סועדים – בני הבית ואחרים
סגנון
תקציב
צורה
שולחן עגול (נפתח) יתאים לחללים קטנים ויעודד שיחה,
שולחן מלבני – הצורה הנפוצה ביותר מאפשר פתיחה קלה, ריבוי סועדים וכמובן הצמדה לקיר
שולחן ריבועי יתאים לחללים גדולים מאוד וריבועיים מטבעם.
אי ובצמוד אליו שולחן ריבועי
או אי ללא פינת אוכל בכלל
- סוג ההארה:
התאורה צריכה להיות ממוקדת על השולחן ולא על ראשי הסועדים.
UPLIGHT – אפלייט גוף תאורה המאיר רק כלפי מעלה ייצור תחושת ניתוק והצללת השולחן
זהו בדיוק המקום לשלב תאורה תלויה לתאורה ולעיצוב החלל.
כדאי ליצור מספר תרחישי תאורה ולשלב תאורה היקפית נסתרת, תאורה שקועה שתאיר תמונה על הקיר ומנורות קיר התואמות למנורה המרכזית יתחמו את החלל הפתוח ויגדירו את פינת האוכל
לא רק הצורה חשובה אלא גם הצבע - גופי תאורה שחורים תמיד מוסיפים דרמה ויופי לחלל
מימין תכנון ועיצוב פנים ותאורה שרי בר-נע גבעון, צלם יואל אליווה. משמאל תכנון ועיצוב פנים רויטל רודצקי, צלם עומרי חת
לפינות אוכל עגולות מתאימים גופי תאורה מרכזיים עם בסיס מרכזי עדיף עגול
בתמונה מימין גוף תאורה מבטון ומשמאל שנדליר עתיק של הלקוחות
עיצוב פנים ותאורה שרי בר-נע גבעון. צלם (ימין) איל גבעון, צלם (שמאל) יואל אליווה
פינת אוכל מודרנית טיפוסית: שולחן מלבני עם גוף תאורה (צמד במקרה הזה) המאיר את השולחן
תאורת קרניז היקפית מאירה את האמנות על הקירות ואילו התאורה הנסתרת מגביהה את התקרה ונותנת שכבת תאורה נוספת
עיצוב פנים ותאורה שרי בר-נע גבעון, צלם איל גבעון
פינת אוכל הצמודה לאי/דלפק מטבח תידרוש פתרון תאורה ייחודי המשלב את שניהם.
מטבח בסגנון כפרי - לאי הוצמד דלפק ישיבה עם ישיבה בגובה שולחן ולא בגובה חצי בר. בעלי הבית יכולים להשתמש בכיסאות כאשר הם מארחים ופותחים את השולחן המרכזי
ישיבה נמוכה טובה מגיל מבוגר בו קשה לעלות על כיסא בגובה 64 ס"מ ולא 45 ס"מ
גוף תאורה ייחודי מרכזי ממוקם מעל הדלפק ו 3 גופי תאורה בודדים תלויים מעל האי
עיצוב פנים ותאורה שרי בר-נע גבעון, צלם: איל גבעון
2 שנדלירים מאירים שולחן הצמוד לאי במטבח
תכנון ועיצוב פנים ענת הלפרין-לוי, צלם מאור מויאל
פינת אוכל צמודה לאי במטבח. מעליה גוף תאורה על בסיס המאפשר פיצול יציאת מאור אחת למספר גופי תאורה תלויים. תאורה היקפית נסתרת מאפשרת תסריט תאורה נוסף. הדלפק מואר ע"י צמודי תקרה על מנת לא לחזור 3 פעמים על גופי תאורה תלויים
תכנון ועיצוב פנים נועה ילוז אדרי ושרית ויזל גלנטי צלם אלעד גונן
פינת אוכל עגולה קטנה עם גוף תאורה מפרקי הבא מהקיר. לא חייבים תמיד גופים התלויים מהתקרה
עיצוב פנים ותאורה שרי בר-נע גבעון
בחללים גבוהים חשוב להזמין אורך חוטים מתאים. חשוב שגודל הגוף יהיה פרופורציונלי לגודל וגובה החלל
תכנון ועיצוב פנים יעל יגר צלם אמיר ארליך
שולחן המכפיל את גודלו וגוף תאורה מקורי שעיצבה טולה עמיר. ביומיום השולחן סגור וגוף התאורה יורד נמוך מעל השולחן. כאשר מארחים השולחן נפתח וגוף התאורה המחובר ל 2 גלגלות מתאזן ויורד באופן שווה על 2 חצאי השולחן. רעיון מקורי לפתרון בו לא ניתן לפתוח שולחן גדול כל ימות השנה.
תכנון ועיצוב פנים ומוצר טולה עמיר, צלם שי אפשטיין
כאשר פינת האוכל צמודה לדלפק ניתן להתאים גוף תאורה באותו הסגנון אבל בעיצוב שונה, הגוף המלבני מותאם לשולחן המלבני.
כאשר יש כיריים בדלפק מומלץ למקם גופי תאורה הניתנים לניקוי ולא גופי תאורה מקרמיקה או בד הסופגים שומנים.
תכנון ועיצוב פנים ותאורה פנינה קרודו מזרחי
אי בדירת קבלן טיפוסית של 5 חדרים. הדיירים בחרו שלא לשים פינת אוכל כלל. 6 מקומות ישיבה נותנים פתרון לדיירי הבית וגם לאירוח חברים ואילו האירוח רב המשתתפים נעשה במרפסת או בסלון ללא ישיבה פורמלית
עיצוב פנים ותאורה שרי בר-נע גבעון, צלם יואל אליווה
אי משולב שולחן אוטונומי היוצא מתוך האי ועם רגל נסתרת החבויה במשטח הופך לשולחן - כאן במראה המחובר
תכנון ועיצוב מוצר אדריכל שלומי לוין
כאן האי במצב מנותק כשהשולחן עומד בפני עצמו
כללים לתכנון חשמל בפינות אוכל
במקרה של פינת אוכל שבה עושים שיעורים או שהיא מהווה תחליף לפינת עבודה כדאי למקם שקעי חשמל ומחשב לעבודה או בקיר הסובב או בדופן האי
שקע שכזה יכול לשמש גם לחיבור פלטת שבת, מכשירי חשמל קטנים לשימוש על האי וכו
שימו לב לשקע השחור המתחבא מתחת למשטח. הכנה מוקדמת לחשמל מהרצפה תיתן מענה לשקע באי המשמש למכשירי חשמל קטנים כמו מיקסר או מחשב נייד
תכנון ועיצוב פנים ותאורה שרי בר-נע גבעון, צלם יואל אליווה
לקריאה נוספת:
רחל ארליך בפוסט על זווית ראיה מחוננת על גמישות וצרכים מגוונים, אורית שטצלר עם חמש מחשבות על סוכה ואושפיזין ואנה באומוול-רוסו בזוווית ראיה נשית על תפקוד האישה והצורך בהטענות
לפוסט הזה יש תגובה אחת
שלום,
נא ליצור קשר.
תודה,
יעל
0507307249